شیخ روح الله شفیعیان
یادداشت‌های روزانه
حجة‌الاسلام روح الله شفیعیان

چگونه امام خمینی، امام نامیده شد؟

چگونه امام خمینی، امام نامیده شد؟

مرحوم علامه طهرانی می‌فرمایند:

در مجلس ترحيمى به مناسبت شهادت مرحوم حاجّ سيّد مصطفى خمينى زاده الله عُلُوّاً و مرتبةً كه سخنران آقاى دكتر حسن روحانى بود به استناد به آيه كريمه: وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ «آيه ۱۲۴ از سوره ۲: بقره.» كه پس از ابتلاى حضرت ابراهيم به ذبح فرزندش اسمعيل خداوند منصب امامت را به وى عطا كرد اظهار كردند كه چون اينك فرزند آية‌الله خمينى شهيد شده است، نام امام بر ايشان بايد گذاشته شود.

و اين استدلال تمام نيست، زيرا آن عنوان را خدا داد و با إنِّى جاعِلُكَ ادا نمود. و آن خدا در حالى كه فعلًا امامى را زنده نگه داشته است و او را ملجأ و ملاذ و پناه و منجى قرار داده است، امام ديگرى را جاعل نخواهد بود مگر به عنوان نيابت. لَوْ أَرَدْنا أَنْ نَتَّخِذَ لَهْواً لَاتَّخَذْناهُ مِنْ لَدُنَّا إِنْ كُنَّا فاعِلِينَ « آيه ۱۷ از سوره ۲۱: انبياء.»

امروزه در كتابهاى درسى بچّه‌ها مى‌نويسند: امامان دوازده نفرند، و امام دوازدهم زنده و غائب است، و از طرفى مى‌نويسند: «امام خمينى» چنين و چنان. چند بار اين بچّه‌ها از خود من پرسيده‌اند كه امامان دوازده نفرند، غَلَط است. بايد نوشت سيزده نفر. و حقّاً من در جواب آنها فرو مانده‌ام.

امروز قبر آية الله خمينى قدس سره را با تشكيلات و صحن و رواق و مسجد و كتابخانه و غيرها مى‌سازند. اينها مهمّ نيست و نگران كننده نيست. جاى نگرانى آنجاست كه خداى ناكرده يك زيارت نامه مفصّل بنويسند و به عنوان «امام» و با نام و نشان «امام امَّت» بدانجا نصب كنند، و آن امام نيز در رديف و در ميزان حضرت امام رضا عليه السلام قرار گيرد. و اين مطلب براى نسل آينده تاريخ تشيّع را عوض كند.

آية الله فقيد سعيد خمينى قدس سره آن‌قدر نكات درخشان و جالب و تابناك در زندگى خود دارد كه اگر روى آنها كاملًا بحث شود، براى اين نسل و نسلهاى آتيه كافى خواهد بود و نياز به اين امور اعتباريّه و جعليّه و غير حقيقيّه نيست.

منبع: امام شناسى، ج‌ ۱۸، ص ۲۳۱.

دیدگاه‌ها
ارسال دیدگاه
درحال ارسال دیدگاه ...
طلبه ای غریبه
۶ شهریور ۱۳۹۶
سلام علیکم برادر عزیز رضا جلیلی این حقیر شما را نمیشناسم، فقط در نقد نظر شما عرض میکنم: مبانی امامت برای ما از رهبر فقید انقلاب و رهبر معظم انقلاب مهم تر است. هر فقیهی در هر درجه از علمیت که باشد رأی و نظرش بقدر و اندازه یک فقیه معتبر است نه فراتر از آن لذا نقد نظر فقهاء - با کمال احترام - بلا اشکال است. مهم تبعیت از حق و نظر احسن میباشد استعمال لفظ امام به صورت مطلق در غیر معصوم پایین آوردن شأن امام معصوم است نه بالا بردن شأن مستعمل له. به شما نیز توصیه میکنم ادله فقهی را که حجج اسلام وکیلی و شفیعیان برای این مطلب اقامه فرموده اند را مستدل نقد علمی برمایید و تابع حق باشید نه تابع شخصیت افراد.
رضا جلیلی
۳۱ خرداد ۱۳۹۶
استاد شفیعیان عزیز سلام علیکم حقیر امام نگفتن شما به رهبر کبیر و فقید انقلاب را از امام گفتن بسیاری از افراد خالصانه تر و بی پیرایه تر می دانم لیکن چون رهبر معظم انقلاب بارها نام آن بزرگ را با عبارت امام قرین ساخته اند و همواره تعبیر <امام بزرگوار ما> از ایشان مسموع بوده لذا بهتر آن نمی بینید تا برای کوتاه شدن زبان شماتت کنندگان به رهبر معظم انقلاب؛ به این موضوع بیش از این دامن زده نشود؟